اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه استاد احمد مهدوی دامغانی به محقق طباطبائی
نامه استاد احمد مهدوی دامغانی به محقق طباطبائی
نامه استاد احمد مهدوی دامغانی به محقق طباطبائی
عنوان: نامه استاد احمد مهدوی دامغانی به محقق طباطبائی
زبان: فارسی
نویسنده: احمد مهدوی دامغانی
مخاطب: محقق طباطبائی
محل نگهداری: بنیاد محقق طباطبائی، قم
تاریخ کتابت: ۵ رجب ۱۴۱۳ق.
مجموعه اسناد: اسناد محقق طباطبائی


هو
پنجم رجب ۱۴۱۳ عظم الله اجورنا واجورکم بمصاب الامام موسی بن جعفر علیهما السلام باب الحوائج.
بعرض انور عالی میرساند، لازال دوام صحبت و سلامت و مزید توفیق و سعادت حضرتتان مطلوب ومأمول و مسؤول این دعاگو است. از طریق مرحمت و عنایت استفسار حال مخلص را فرمائید الهی شکری بدعاگوئی مشغولم و این ایام بنده همّ واحدی دارم و آنهم نسمة السحر است. یک کمی حالم خوب نیست و اشارات و اماراتی به قرب اجل به من میرسد. اکثر أعمار أمتي و من مات أقرانه قرب أوانه ندای الرحیل میدهد. رواشح را ناتمام گذاشتم تا شرح تهذیب را هم حسب الارشاد والامر حضرت عالی بر آن اضافه کنم. فعلا دو استدعا دارم، یکی آنکه وعده فرمودید نسخه‌ای از نسمة السحر را مرحمت فرمائید. خیلی ممنون و متشکرم که این لطف را هر چه زودتر عملی فرمائید. در این نسخه بعضی جاها افتادگی‌هائی مشهود شد از جمله در ضمن احوال «متنبی» ـ ورق ۴۷ مخطوطه ـ که یکدفعه از مطلب خارج میشود و بمطلب دیگری که ارتباطی به متنبی ندارد میپردازد و معلوم است که ناسخ یک یا دو صفحه را اشتباهاً انداخته و ورق زده است ـ همچنین مقدمه کتاب که چند صفحه ناقص و یا لایقرأ است این است که استدعا دارم زودتر کپی؟ آن را لطفاً مرحمت فرمائید و برای اینکه زحمت کمتری به /ص۲/ حضرت اجل عالی داده باشم از اخوی‌زاده آقای حاج شیخ علی حفظه الله تعالی وأوصله إلی مراتب الکمال ان شاء الله که در قم مشرف است و مشتغل، خواهش کردم که حضرت عالی را زیارت کند و ترتیب ارسال تصویر را بدهد. از باب اینکه میدانم حضرت اجل عالی چقدر گرفتارید، و یک بادام و هزار درویش یا یک بادام و چهل درویش. این بود که گفتم ایشان خدمت برسد.
برای نسمة یک کمی بیشتر حاشیه زدم و توضیحات بیشتری در بیان بعضی مشکلات عبارتی و تبیین بعضی از سجع‌های بسیار بارد و بی‌مزه‌ای که مؤلف محترم نسمة السحر بتقلید از سید علیخان رض. که در سلافة (از باخرزی در دمیة و هر سه باقتفا و تقلید از ثعالبی در تیمیه) کرده است اضافه کردم و مرجع اشاراتی که در سجع‌ها دارد روشن و معین کردم.
همین امروز عریضه‌ای خدمت حضرت حجة الاسلام آقای حاج آقا محمود مرعشی دامت افاضاته وبرکاته تقدیم کردم و پرسیدم آیا طبع مجلدی را که نامش را مجلد اول از نسمة السحر بگذارم که مشتمل بر تمام حرف الف است، بصورت مرغوب میتوانم از حضرت ایشان منتظر و امیدوار باشم یا خیر؟ اگر حضرتعالی ملاقاتی فرمودید تأکید فرمائید این مسأله را اثباتاً یا نفیاً روشن فرمایند که اگر جواب منفی است به بینم چه باید بکنم. طبیعی است بنده هیچ چشمداشت مادی ندارم و کتاب و زحمتم تقدیم بمقام ولایت علوی ع و هدیه به پیشگاه اعلیحضرت اقدس صاحب الزمان است و لا غیر. خواهشمندم حضرتعالی هم اگر نظری دارید مرقوم فرمائید. ایام عزت مستدام باد.

ارادتمند
احمد مهدوی دامغانی