اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه علامه سید محمدعلی روضاتی در تاریخ 18 رجب 1411
نامه علامه سید محمدعلی روضاتی در تاریخ 18 رجب 1411
نامه علامه سید محمدعلی روضاتی در تاریخ 18 رجب 1411
عنوان: نامه علامه سید محمدعلی روضاتی در تاریخ ۱۸ رجب ۱۴۱۱
زبان: فارسی
نویسنده: علامه سید محمدعلی روضاتی
مخاطب: محقق طباطبائی
محل نگهداری: بنیاد محقق طباطبائی، قم
تعداد برگ: ۱
شماره نسخه: ۵۰
تاریخ کتابت: ۱۸ رجب ۱۴۱۱ق.
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم سیّدنا المعظم العلّامة آیت الله الحاج السید عبدالعزیز الطباطبائی دامت ایم برکاته العالیة.
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. امید که همیشه اوقات در کمال صحّت و سلامت و موفقیّت و رفاه و عزّت و سعادت باشید مع کافة الاعزة والاهل ومن یلوذ بحضرتکم. فرصتی دست داد و توفیق عرض مکتوبی یافتم تا از استمرار برکات وجود گرامی اظهار تشکر و امتنانی به لسان قلم نموده باشم. نامه‌ای هم جداگانه برای حضرت آقای شهرستانی مد ظله العالي ارسال داشتم و هکذا جهت حضرت آقای محمودی دامت برکاته توسط حضرت عالی زحمت دادم در تشکر از ارسال تألیفاتشان.
نمیدانم در خصوص کتاب فارسی بشارة الشیعة علی بن فتح الله الشریف الشهیر برضا که در حوالی تحویل الف بوده تحقیقی فرمودید و از نسخه‌ای که گویا در مشهد مقدس بوده و مرحوم مروّج در نفائس اللباب از آن نقل کرده است اطلاعی بدست آمد یا خیر. تاریخ فوت مرحوم آقای حاج میرزا محمد طبیب‌زاده احمدآبادی را هنوز به طور دقیق نیافته‌ام ولابد جائی نوشته‌ام امّا آگهی روز هفته ایشان اکنون حاضر است که مجلس هفته در روز جمعه دهم ذی العقده ۱۳۹۰ مطابق ۱۸/۱۰/۴۹ شمسی و همچنین اعلان چهلم که روز چهارشنبه سیزدهم ذی الحجه ۹۰ مطابق ۲۱/۱۱/۴۹ منعقد بوده است- همین لحظه به تقویم آن سال نگاه کردم بحمد الله یادداشت کرده بودم که فوت ایشان را در یکشنبه پنجم ذی العقده مطابق ۱۳/۱۰ نوشته‌ام امّا ساعت فوت را ننوشته‌ام شاید در روز شنبه یا شنبه شب واقع شده باشد و دفن در یکشنبه. ختاماً در حال تحریر این ذریعه حضرت سیّدنا المرتضی تلفن فرمودند گفتم مشغول این نامه می‌باشم خیلی سلام رساندند و اظهار داشته چند روزی به بندرعباس رفته بودند و از آنجا به شما تلفن کرده‌اند تشریف نداشته‌اید. دیگر زیاده بر این تصدیع ندارم و ملتمس دعا می‌باشم. والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته.

دعاگو روضاتی
۱۸ شهر رجب ۴۱۱


متن حاشیه نامه:
راجع به تاریخ تولد آقای طیّب صاحب اطیب البیان مدّ الله تعالی في عمره عرض می‌شود که مرحوم آقای ثقة الاسلام از مشایخ روایت این ضعیف در کتاب ارشاد المسلمین که در ۱۴ ع۲ / ۱۳۴۵ تاریخ انجام تألیف آن است شرح حال ایشان را نوشته و تجلیلی شایسته نموده‌اند بدون ذکر تاریخ تولد امّا حرکت ایشان را از اصفهان به عتبات عالیات به سال ۱۳۴۳ و مرحوم معلم در حاشیه ( در روز آدینه غره ج۱) نوشته‌اند و مراجعت به اصفهان که در ۱۳۴۵ یعنی همان سال تألیف ارشادشان قید کرده‌اند و مرحوم معلم حبیب‌آبادی در حاشیه بنقل از نامه‌ای که این ضعیف در ۲۹ شهر رمضان ۱۳۷۶ برای صاحب الذریعه نوشته و در ۱۲ حجه نجف اشرف فرستادم تاریخ تولد ایشان را در سنه ۱۳۱۱ مرقوم داشته است پس باید دعاگو این مطلب که در آن زمان از خود آقای طیب نقل کرده باشم و اکنون نمی‌دانم مسوّده ان نوشته‌ها در کجاست اگر روزی پیدا شد عرض می‌کنم إن شاء الله.
سرآغاز [بشارة الشیعة]‌علی بن فتح الله الشریف الشهیر برضا کما في متن النسخة [بسمله الحمد الله الذی کرّمنا وفضّلنا علی جمیع امم الانبیاء والمرسلینة]