اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
عنوان: نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
زبان: فارسی
نویسنده: محقق طباطبائی
مخاطب: آیة الله سید ابوالقاسم موسوی خویی
تعداد برگ: ۵
شماره نسخه: ۸
محضر مبارک سيدنا الاستاد آية اللَّه العظمى السيد الخوئي دام ظله العالى‏
بشرف عرض عالى ميرساند صحت و سلامت آن وجود مبارک را هميشه از خداوند متعال خواستارم و پيوسته جوياى حالات شريفه و دعاگوى وجود مبارک هستم غرض از تصديع آنکه سه چهار سال است مؤسسه تحقيقاتى در قم تأسيس شده به منظور تحقيق و نشر فرهنگ غنى اسلامى و تراث شيعى که سرپرستى و مسؤليت آن بعهده آقاى آقا سيد جواد شهرستانى آقازاده حضرت حجة الاسلام آقاى آقا سيد عبدالرضا شهرستانى است و از جهات فنى و تخصصى هم تحت اشراف اين حقير مى‏باشد و مکرر عازم بودم مصدع اوقات شريف بشوم و بشارت تأسيس چنين تشکيلاتى را به عرض برسانم ولى چون مؤسسه قدمهاى اوليه را مى‏پيمود و مراحل مقدماتى کارها را طى مى‏کرد ضرورتى نداشت مصدع اوقات شريفه شده به عرض برسانم ولى اکنون که بحمدللَّه کوششهاى فراوان دارد به ثمر ميرسد لازم دانستم که بشارت اين خدمات علمى و مذهبى را حضورتان عرض کنم چون ميدانم که حضرت عالى از اينگونه اخبار ساره خوشحال و خرسند مى‏شويد و حتماً جزو آمال و آرزوهاى حضرتعالى بوده است که بحمدللَّه به احسن وجه بر دست اين زمره صالحه و جوانهاى نشط و مؤمن تحقق بخشيد اميد است انشاء اللَّه مشمول دعوات صالحه باشند و از برکات انفاس قدسيه اين راه ادامه و توسعه دهند.
ضمناً لازم است به عرض عالى برسانم که در اثر اين اقدام سنگين آقاى شهرستانى مبالغ کلى زير بار قرض رفته است و راه به جائى ندارد اميد است بذل لطف و مرحمت فرموده قروض گذشته مؤسسه را تصفيه فرموده و براى استمرار عمل هم بودجه‏اى را منظور فرموده تا سرمايه قرار داده و بقاء آن تضمين شود. بحسب ظاهر إن شاء الله اين مشروع ثقافى و مذهبى که سعى در احياء امر آل محمد صلوات اللَّه وسلامه عليهم و نشر آثار آنها دارد مورد رضا بلکه مورد توجه و عنايت خاص حضرت بقية اللَّه عجل اللَّه فرجه الشريف مى‏باشد.
فعلاً بسيارى از کارها آماده چاپ است و چندين کتاب تحقيق آنها تمام شده ولى در اثر ازمه ورق و تراکم ديون فعلا به تأخير افتاده است تا خدا فرج فرمايد.

قسمتى از انجازات مؤسسه آل البيت عليهم السلام‏
آنچه از کتابها که در دست تحقیق بوده و تا کنون مراحل عمده‌ای را طی کرده از قرار زیر است:
۱. کتاب ما نزل من القرآن في اهل البيت تأليف الحسين بن الحکم الحبري متوفاى سنة ۲۸۵ با تحقيق آقاى سيد محمدرضا جلالى در بيروت به چاپ رسيده.
۲. کتاب الإمامة والتبصرة من الحيرة لعلي بن بابويه القمي والد الصدوق با تحقيق آقاى اقا سيد محمدرضا جلالى سال گذشته به چاپ رسيد در بيروت.
۳. نهاية الاحکام للعلامة الحلى با تحقيق آقاى آقا سيد مهدى رجائى آقا زاده آقا سيد محمد رجائى سال گذشته در بيروت به چاپ رسيد.
۴. وسائل الشيعة از نو شروع به تحقيق شد و با مصادر تطبيق شد و اسناد آن بررسى شد و در بيروت به چاپ کمپيوست رسيده و ۹ جلد آن آماده چاپ است و بقيه هم آماده مى‏شود و در دست تهيه است.
۵. مستدرک وسائل حاجى نورى ۱۸ جلد آن در بيروت کمپيوست شده و به ايران آورده شده است و هفت جلد آن چاپ شده و بقيه آن نيز پشت سر هم چاپ و منتشر مى‏شود و خاتمه آن هم در دست تحقيق است.
۶. اعلام الدين تأليف ديلمى مؤلف إرشاد القلوب براى اولين بار تحقيق و چاپ شده.
۷. مسکن الفؤاد شهيد ثانى تحقيق و چاپ شده.
۸. نهاية الدراية مرحوم حاج شيخ اصفهانى و تحقيق و در پنج جلد چاپ مى‏شود سه جلد آن چاپ شده کمپيوست و فيلم و زينگ آن آماده شده.
۹. جامع المقاصد محقق کرکى تحقيق شده در ۱۲ جلد چاپ خواهد شد که هفت جلد آن آماده است و سه جلد آن حروف چينى کمپيوست شده.
۱۰. مستند نراقى تحقيق شده و در پانزده مجلد تقریر شده و دو جلد آن کمپيوست شده.
۱۱. مدارک تحقيق شده و دو جلد آن کمپيوست شده.
۱۲. امان الاخطار سيد ابن طاووس تحقيق و کمپيوست شده.
۱۳. کتاب خلاف شيخ طوسى تحقيق شده و جلد اول آن از چاپ در آمده و دو جلد ديگر مانده.
۱۴. عده شيخ طوسى تحقيق شده جلد اول آن از چاپ در آمده و دو جلد ديگر مانده.
۱۵. رسائل شيخ مفيد رحمة اللَّه عليه رساله‏هاى متفرق و کوچک ايشان هر چه موجود بوده جمع آورى شده و در دست تحقيق است.
۱۶. شرح استبصار تأليف شيخ محمد پسر صاحب معالم در دست تحقيق است.
۱۷. شرح مفاتيح وحيد بهبهانى در دست تحقيق است.
۱۸. تذکره علامه حلى در دست تحقيق است.
و بعضى از اينها در مؤسسه آل البيت شعبه مشهد تحقيق مى‏شود. چون مؤسسه هم در مشهد فرع دارد و هم در بيروت. قسمتى از کتابها در قم يا مشهد تحقيق مى‏شود و فرستاده مى‏شود به فرع بيروت و در آنجا چاپ مى‏شود. و ديگر از انجازات اين مؤسسه مجله تراثنا است که مجله علمى و مذهبى است فقط، و جاى آن بسيار خالى بود و وجودش لازم و ضرورى بود. بحمد اللَّه مجله‏اى که ساليان دراز در آرزوى آن بسر مى‏برديم فعلاً از برکات مؤسسه آل البيت جامه عمل پوشيده و دو سال است صادر مى‏شود و اينک شماره دهم زير چاپ است که داخل سال سوم شده است. در اينجا تهيه و تنظيم و چاپ مى‏شود و بعد به بيروت فرستاده مى‏شود، آنجا هم چاپ مى‏شود و به بلاد عربى و ساير نقاط از آنجا پخش مى‏شود. و بحمد اللَّه در داخل و خارج با استقبال خوبى روبرو شده. ضمناً رساله‏هاى کوچک چند ورقى که به تنهايى قابل چاپ نيست تحقيق مى‏شود و در هر شماره دو سه رساله متنوع و مختلف از قدما وغيره نيز در مجله چاپ و منتشر مى‏شود.
خيلى معذرت مى‏خواهم از سخن درازى؛ لازم ميدانستم ما وقع را به عرض برسانم بلکه إن شاء الله اين مؤسسه از زير بار قروض سنگين نجات پيدا کند و از برکت انفاس قدسيه نشاط تازه‏اى پيدا کند. بالاخره به قرينه مباشرين و متصديان، مردم اين مؤسسه را از حضرتعالى و منسوب به حضرتعالی می‌دانند. خط و روش و جاد بودن آن هم این مطلب را تأیید می‌کند. به هر حال در انتظار توجهات و الطاف و مراحم حضرت آقا هستيم.

والسلام عليکم ورحمة اللَّه و برکاته.
۱۱ صفر ۱۴۰۸
عبدالعزيز طباطبائى‏