کنفرانس‌ها
صفحه اصلی   /   کنفرانس‌ها   /     /   سرآغاز چاپ قرآن در ایران
سرآغاز چاپ قرآن در ایران
مجالس کاتبان ۷
سرآغاز چاپ قرآن در ایران
شست علمی «سرآغاز چاپ قرآن در ایران» با سخنرانی مجید جلیسه در بنیاد محقق طباطبائی برگزار شد.
بنیاد محقق طباطبائی طی سلسله نشست‌های علمی با عنوان «مجالس کاتبان» می‌کوشد با دعوت از اندیشمندان و پژوهشگران عرصۀ میراث مکتوب و نسخ خطی اسلامی، و برگزاری نشست‌های ماهانه در موضوع‌های مرتبط، زمینۀ هم‌اندیشی و ارتقای سطح علمی پژوهش‌های میراث مکتوب را فراهم کند. هفتمین نشست از سلسلۀ «مجالس کاتبان» چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۱، در محل بنیاد محقق طباطبائی با حضور محققان برگزار شد.
در این نشست، ابتدا سید علی طباطبائی یزدی، مدیر بنیاد محقق طباطبائی، به معرفی شخصیت علمی سخنران این مجلس، جناب مجید جلیسه پرداخت و کارنامۀ علمی او را به طور اختصار به حاضران ارائه کرد. جلیسه مدت هجده سال است که در زمینۀ تاریخ چاپ سنگی مطالعات تخصصی دارد و آثار متعددی در قالب کتاب و مقاله در این زمینه تألیف و منتشر کرده است. از جمله آثار وی، کتابهای «تاریخ چاپ سنگی در اصفهان» و «شرح مختصری بر چاپ سنگی» است. او همچنین تأسیس بیاض، بانک اطلاعات نسخ چاپ سنگی و مدیریت خانۀ کتاب در تهران را در کارنامه خود دارد.
جلیسه در این نشست، ابتدا دربارۀ تاریخ چاپ در جهان سخن گفت و به چالش‌های ساختار حروف عربی در چاپ پرداخت. سپس گزارشی از اولین نسخه‌های چاپی قرآن در اروپا و چاپخانه‌های مسیحی ارائه کرد. سپس با تمرکز بر سرزمین عثمانی، مسائل چاپ قرآن در آنجا را بیان کرد و فعالیت ویژۀ زین العابدین تبریزی در ابداع بهترین حروف سربی برای چاپ قرآن را مورد بررسی قرار داد. این سخنرانی با ارائۀ تصاویر و نمونه‌های چاپی و مستندات بسیار انجام شد و در پایان آن، جلسۀ پرسش و پاسخ برگزار شد.
تاریخ برگزاری: ۲ شهریور ۱۴۰۱ش.
همچنین نگاه کنید
مجید غلامی جلیسه مجید غلامی جلیسه (سخنران)