اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه محقق طباطبائی از نجف اشرف به استاد محمدتقی دانش پژوه در تهران
نامه محقق طباطبائی از نجف اشرف به استاد محمدتقی دانش پژوه در تهران
نامه محقق طباطبائی از نجف اشرف به استاد محمدتقی دانش پژوه در تهران
عنوان: نامه محقق طباطبائی از نجف اشرف به استاد محمدتقی دانش پژوه در تهران
زبان: فارسی
نویسنده: محقق طباطبائی
مخاطب: استاد محمدتقی دانش پژوه
تاریخ کتابت: ۲۹ مهر ۱۳۴۸ش.
مجموعه اسناد: اسناد محقق طباطبائی
29/7/1348

جناب آقاى دانش پژوه،

اميد است تا نامه من مى رسد شما به سلامت از سفر برگشته باشيد و اميدوارم در اين سفر بسيار خوش گذشته باشد. حال ارادتمند را جويا باشيد الحمد لله ملالى نيست. فهرست كتابخانه موزه عراق يك جلد چاپ شده يك نسخه براى شما خريده ام يكى از دوستانم مى رفت سوريه سفارش كردم يك دوره فهرست كتابخانه ظاهريه براى جناب عالى بفرستد. جلد اول فهرست كتابخانه آيةالله حكيم نزديك است از چاپ در آيد تقديم مى شود. اخيرا كتابى چاپ شده پيرامون نفائس كه در خزينه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام موجود است و مشروحا محتويات موزه را شرح داده و عكسبردارى كرده يعنى كليشه كرده ولى راجع به كتاب در آن من چيزى نديدم. هنوز تفصيلا نخوانده ام قيمتش هم پنجاه تومان است اگر مايل باشيد يك نسخه بفرستم.
و اما كتاب خير الرجال در شرح حال رجال و رواة من لا يحضر[ه الفقيه] است به همان ترتيب كه در كتاب نام آنها آمده است نه مرتب به حروف. در مقدمه فوائد رجالى و مربوط به ملل و مذاهب و مطالب ديگر دارد. نسخه به خط زيبا و درشت در حدود ششصد برگ است. در آخر نسخه آمده: «وكتب هذه الاحرف مؤلف هذا الكتاب الكبير الضعيف المسكين الفقير إلى باب الله الغني بهاء الدين محمد بن شيخ ملا على شريف اللاهيجي».
(اين نوشته منحنى نيز در همچين موردى در نسخه هست): «هذا منقول عن خط المؤلف شكر الله سعيه وكاتبه محمد عادل».
نسخه قرن يازده است گويا در زمان مؤلف و از روى خط او نوشته شده و شايد تصحيحات و حواشى به خط مؤلف باشد. نسخه بسيار پاكيزه اى است اگر خدا توفيق داد از روى آن عكس مى گيرم يك فيلم هم براى دانشگاه خواهم گرفت به شرط آنكه آقاى افشار بدرفتارى نكند و دماغ ما را نسوزاند.
در آغاز نسخه فهرست مطالب و نامها آمده:
آغاز كتاب: «نحمدك اللهم يا من كان باب رحمة محط رحال رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع...».
در نشريه كتابخانه مركزى، جلد 3، ص 412، آمده: «زهر الرياض گويا از ميرزا محمدعلى اردوبادى نجفى زاده 1312 ... نستعليق 1286 در رشت» اگر تاريخ نسخه 1286 است چگونه از آقاى اردوبادى خواهد بود؟
و در نشريه، 5:514 آمده: «شرح المواقف سيد شريف گرگانى مورخ 700» با تاريخ مير سيد شريف سازگار نيست.
و هم چنين در نشريه، 3:76 حجية المظنة كه در آن از السيد الاستاد وجدى فى رسالة الاستصحاب وجدى العالمة البهبهانى ووالدى العلامة فى رسالة فى الشهرة ياد شده با همه اين شواهد اين رساله از ميرزا ابوالمعالى كلباسى دانسته شده در صورتى كه واضح است اين رساله حجية مظنة سيد محمد مجاهد است كه مقلاد نام دارد و با كتاب مفاتيح مؤلف چاپ شده و نسخه خطى مقلاد در كتابخانه اميرالمؤمنين هست و صاحب رياض هم خواهرزاده وحيد بهبهانى بوده و هم داماد بهبهانى بوده بنابراين وحيد بهبهانى جد سيد محمد مجاهد صاحب اين رساله مى شود و رساله بهبهانى در استصحاب نيز در كتابخانه اميرالمؤمنين هست.
يكى از دوستان دانشجوى بغداد، تبريزى است و تز دانشگاهش تحقيق كتاب وافيه سيد ركن الدين حسن بن محمد بن شرفشاه گرگانى است كه در شرح كافيه ابن حاجب است. استدعا مى شود نسخه هاى خطى آن را معرفى بفرمائيد. نسخه تبريز كتابخانه ملى مورخ 783 است نمى دانم فيلم آن در كتابخانه دانشگاه هست يا نه و آيا قديم تر از اين نسخه جايى هست يا نه؟ جواب زودتر مرقوم بفرمائيد فقط يك برگ يادداشت باشد بدون امضاء و تاريخ هم بفرستيد كافى است. من مى شناسم. سلام من و خانم را به حاج خانم برسانيد. آقاى افشار را سلام برسانيد، والسلام.

عبدالعزيز طباطبايى


منتشر شده در مجلد سوم حديث عشق، به كوشش نادر مطلبى كاشانى و سيد محمدحسين مرعشى، ص ۵۸۹، كتابخانه مجلس شوراى اسلامى، تهران، ۱۳۸۲