اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
عنوان: نامه محقق طباطبائی به آیة الله خوئی
زبان: فارسی
نویسنده: محقق طباطبائی
مخاطب: آیة الله سید ابوالقاسم موسوی خویی
محل نگهداری: بنیاد محقق طباطبائی، قم
تعداد برگ: ۵
شماره نسخه: ۸
تاریخ کتابت: ۱۱ صفر ۱۴۰۸ق.
شخص مرتبط: حجة الإسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی
مجموعه اسناد: اسناد محقق طباطبائی


محضر مبارک سیدنا الاستاد آیة اللَّه العظمی‌ السید الخوئی دام ظله العالى‏
بشرف عرض عالى میرساند

صحت و سلامت آن وجود مبارک را همیشه از خداوند متعال خواستارم و پیوسته جویاى حالات شریفه و دعاگوى وجود مبارک هستم غرض از تصدیع آنکه سه چهار سال است مؤسسه تحقیقاتى در قم تأسیس شده به منظور تحقیق و نشر فرهنگ غنى اسلامی‌ وتراث شیعى که سرپرستى و مسؤلیت آن بعهده آقای آقا‌‌ سید جواد شهرستانى آقازاده حضرت حجة الاسلام آقای آقا سید عبدالرضا شهرستانى است و از جهات فنى و تخصصى هم تحت اشراف این حقیر می‌‏باشد و مکرر عازم بودم مصدع اوقات شریف بشوم و بشارت تأسیس چنین تشکیلاتى را به عرض برسانم ولى چون مؤسسه قدم‌ها‌ی اولیه را می‌‏پیمود و مراحل مقدماتى کارها را طى می‌‏کرد ضرورتى نداشت مصدع اوقات شریفه شده به عرض برسانم ولى اکنون که بحمدللَّه کوشش‌‌های فراوان دارد به ثمر می‌رسد لازم دانستم که بشارت این خدمات علمی‌ و مذهبى را حضورتان عرض کنم چون میدانم که حضرت عالى از اینگونه اخبار ساره خوشحال و خرسند می‌‏شوید و حتماً جزو آمال و آرزو‌های حضرتعالى بوده است که بحمدللَّه به احسن وجه بر دست این زمره صالحه و جوان‌‌های نشط و مؤمن تحقق بخشید امید است انشاء اللَّه مشمول دعوات صالحه باشند و از برکات انفاس قدسیه این راه ادامه و توسعه دهند.
ضمناً لازم است به عرض عالى برسانم که در اثر این اقدام سنگین آقاى شهرستانى مبالغ کلى زیر بار قرض رفته است و راه به جائى ندارد امید است بذل لطف و مرحمت فرموده قروض گذشته مؤسسه را تصفیه فرموده و براى استمرار عمل هم بودجه‌ای را منظور فرموده تا سرمایه قرار داده و بقاء آن تضمین شود. بحسب ظاهر ان شاءاللَّه این مشروع ثقافى و مذهبى که سعى در احیاء امر آل محمد صلوات اللَّه وسلامه علیهم ونشر آثار آنها دارد مورد رضا بلکه مورد توجه و عنایت خاص حضرت بقیة اللَّه عجل اللَّه فرجه الشریف می‌‏باشد.
فعلاً بسیارى از کارها آماده چاپ است و چندین کتاب تحقیق آنها تمام شده ولى در اثر ازمه ورق و تراکم دیون فعلا به تأخیر افتاده است تا خدا فرج فرماید.


قسمتى از انجازات مؤسسه آل البیت علیهم السلام‏

۱. کتاب ما نزل من القرآن فی اهل البیت تألیف الحسین بن الحکم الحبری متوفاى سنة ۲۸۵ با تحقیق آقاى سید محمدرضا جلالى در بیروت به چاپ رسیده.
۲. کتاب الامامة والتبصرة من الحیرة لعلی بن بابویه القمی والد الصدوق با تحقیق آقاى آقا سید محمدرضا جلالى سال گذشته به چاپ رسیده در بیروت.
۳. نهایة الاحکام للعلامة الحلى با تحقیق آقاى آقا سید مهدى رجائى آقا زاده آقا سید محمد رجائى سال گذشته در بیروت به چاپ رسید.
۴. وسائل الشیعة از نو شروع به تحقیق شد و با مصادر تطبیق شد و اسناد آن بررسى شد و در بیروت به چاپ کمپیوست رسیده و ۹ جلد آن آماده چاپ است و بقیه هم آماده می‌‏شود و در دست تهیه است.
۵. مستدرک وسائل حاجى نورى ۱۸ جلد آن در بیروت کمپیوست شده و به ایران آورده شده است و هفت جلد آن چاپ شده و بقیه آن نیز پشت سر هم چاپ و منتشر می‌‏شود و خاتمه آن هم در دست تحقیق است.
۶. اعلام الدین تألیف دیلمی‌ مؤلف ارشاد القلوب براى اولین بار تحقیق و چاپ شده.
۷. مسکن الفؤاد شهید ثانى تحقیق و چاپ شده.
۸. نهایة الدرایة مرحوم حاج شیخ اصفهانى و تحقیق و در پنج جلد چاپ می‌‏شود سه جلد آن چاپ شده کمپیوست و فیلم و زینگ آن آماده شده.
۹. جامع المقاصد محقق کرکى تحقیق شده در ۱۲ جلد چاپ خواهد شد که هفت جلد آن آماده است و سه جلد آن حروف چینى کمپیوست شده.
۱۰. مستند نراقى تحقیق شده و در پانزده مجلد تقریر شده و دو جلد آن کمپیوست شده.
۱۱. مدارک تحقیق شده ودو جلد آن کمپیوست شده.
۱۲. امان الاخطار سید ابن طاووس تحقیق و کمپیوست شده.
۱۳. کتاب خلاف شیخ طوسى تحقیق شده و جلد اول آن از چاپ در آمده و دو جلد دیگر مانده.
۱۴. عده شیخ طوسى تحقیق شده جلد اول آن از چاپ در آمده و دو جلد دیگر مانده.
۱۵. رسائل شیخ مفید رحمة اللَّه علیه رساله‏‌های متفرق و کوچک ایشان هر چه موجود بوده جمع آورى شده و در دست تحقیق است.
۱۶. شرح استبصار تألیف شیخ محمد پسر صاحب معالم در دست تحقیق است.
۱۷. شرح مفاتیح وحید بهبهانى در دست تحقیق است.
۱۸. تذکره علامه حلى در دست تحقیق است.

و بعضى از اینها در مؤسسه آل البیت شعبه مشهد تحقیق می‌‏شود چون مؤسسه هم در مشهد فرع دارد و هم در بیروت قسمتى از کتابها در قم یا مشهد تحقیق می‌‏شود و فرستاده می‌‏شود به فرع بیروت و در آنجا چاپ می‌‏شود.
و دیگر از انجازات این مؤسسه مجله تراثنا است که مجله علمی‌ و مذهبى است فقط و جاى آن بسیار خالى بود و وجودش لازم و ضرورى بود بحمدللَّه مجله‌ای که سالیان دراز در آرزوى آن بسر می‌‏بردیم فعلا از برکات مؤسسه آل البیت جامه عمل پوشیده ودوسال است صادر می‌‏شود و اینک شماره دهم زیر چاپ است که داخل سال سوم شده است در اینجا تهیه و تنظیم و چاپ می‌‏شود و بعد به بیروت فرستاده می‌‏شود آنجا هم چاپ می‌‏شود و به بلاد عربى و سایر نقاط از انجا پخش می‌‏شود وبحمدللَّه در داخل و خارج با استقبال خوبى روبرو شده ضمناً رساله‏‌های کوچک چند ورقى که به تنهایى قابل چاپ نیست تحقیق می‌‏شود و در هر شماره دو سه رساله متنوع و مختلف از قدما وغیره نیز در مجله چاپ و منتشر می‌‏شود.
خیلى معذرت می‌‏خواهم از سخن درازى لازم میدانستم ماوقع را به عرض برسانم بلکه انشاءاللَّه این مؤسسه از زیر بار قروض سنگین نجات پیدا کند و از برکت انفاس قدسیه نشاط تازه‌ای پیدا کند بالاخره به قرینه مباشرین و متصدیان مردم این مؤسسه را از حضرتعالى و منسوب به حضرتعالى می‌‏دانند در حال انتظار توجهات والطاف و مراحم حضرت آقا هستیم.

والسلام علیکم ورحمة اللَّه و برکاته.
۱۱ صفر ۱۴۰۸
عبدالعزیز طباطبائى‏