خبرها
صفحه اصلی   /   خبرها   /   کتاب و نشر   /   جلد نوزدهم مجموعۀ مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران، با عنوان «عبدالعزیز طباطبائی» منتشر شد
یکشنبه 10 خرداد 1394 ساعت 07:25 ق.ظ
جلد نوزدهم مجموعۀ مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران، با عنوان «عبدالعزیز طباطبائی» منتشر شد
جلد نوزدهم مجموعۀ مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران، با عنوان «عبدالعزیز طباطبائی» منتشر شد
نوزدهمین جلد از مجموعۀ «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» با اختصاص به محقق طباطبائی، تألیف سید محمد طباطبائی به همت خانۀ کتاب در تهران منتشر شد.
این کتاب با عنوان «عبدالعزیز طباطبائی» دارای یک مقدمه به قلم مدیر عامل مؤسسۀ خانۀ کتاب آقای مجید غلامی جلیسه و چهار فصل و یک پی‌نوشت است.
در این کتاب اشاره شده است که «سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی (۱۳۰۸ ـ ۱۳۷۴ هـ.ش.) محقق و کتابشناس برجستۀ ایرانی، یکی از فعال‌ترین محققان حوزۀ متون کهن در احیاء آثار شیعی بود. در حوزۀ علمیۀ نجف تحصیل کرد و در قم به حیات خود ادامه داد. آثار پژوهشی بسیاری بر جای گذاشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد. به بسیاری از کتابخانه‌های جهان در آسیا و اروپا و آمریکا سفر کرد و نسخه‌های خطی بسیاری را شناسایی کرد. تألیفات او به همراه تصحیح و تحقیق و استنساخ و مقالاتش آثار دقیق و ارزشمندی را به دنیای کتابشناسی عرضه کرد. از خصوصیات آثار او، اتقان و دقت در تحقیق بود. ارتباط او با بسیاری از دانشمندان و اسلام‌شناسان به ویژه در کشورهای عربی، بسیار تأثیرگذار بود.
محقق طباطبائی، راه و روش استادانش را در پی می‌گیرد و منزل و کتابخانه خود را در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می‌دهد، به طوری که خانه ایشان، روز و شب محل تردد اهل قلم بود و گاهی حدود ده ساعت از شبانه روز خود را صرف راهنمایی و تکمیل آثار دیگران می‌کرد. شاگردپروری محقق طباطبائی، یکی از تأثیرگذارترین جلوه‌های شخصیت علمی او بود».
فصل اول این کتاب با عنوان «از تولد تا کتابشناسی»، به زندگانی محقق طباطبائی و بالیدنش در حوزۀ نجف اشرف پرداخته است و گرایشی که او در طول تحصیل به کتابشناسی داشته و او را در کنار علامه آقابزرگ تهرانی و علامه امینی نشانده است. فصل دوم با عنوان «حیات کتابشناسانه» به فعالیت‌ها و تلاش‌های محقق طباطبائی در عرصۀ کتابشناسی پرداخته است و سفرهای او را به کتابخانه‌های جهان برای بررسی نسخ خطی و تحقیقات کتابشناسانه گزارش کرده است. در فصل سوم نیز با عنوان «پس از کتابشناسی»، به حیات علمی او در کنکاش فضائل اهل بیت علیهم السلام و شاگردپروری او شاره شده است و در نهایت، فصل چهارم کتاب به معرفی برخی از آثار ایشان اختصاص یافته است.
جلد ۱۹ کتاب مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران تألیف سید محمد طباطبائی، در قطع پالتویی با ۴۸ صفحه و در هزار نسخه با قیمت پنج هزار تومان از سوی خانۀ کتاب در تهران منشر شد.
همچنین نگاه کنید
محقق طباطبائی محقق طباطبائی
آخرین خبرها