خبرها
صفحه اصلی   /   خبرها   /   دسته‌بندی: شخصیت ها و اعلام علمی و فرهنگی
اکران فیلم مستند «آیة الله» در بنیاد محقق طباطبائی
شنبه 24 آذر 1397 ساعت 09:01 ب.ظ
مستند «آیة الله» دربارۀ زندگی و شخصیت مرحوم آیة الله خویی رضوان الله تعالی علیه، به کارگردانی سید مصطفی موسوی‌تبار، امروز ۲۴ آذر ۱۳۹۷، در بنیاد محقق طباطبائی اکران شد.
جرج جرداق درگذشت
پنجشنبه 15 آبان 1393 ساعت 09:24 ق.ظ
جُرج جُرداق، (George Jordac)، نویسنده و شاعر مسیحی، پیش از ظهر چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ هجری شمسی، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. مراسم تشییع پیکرش ساعت یک بعد از ظهر روز جمعه پس از تشییع در مقبره خانوادگی در جدیده مرجعیون در جنوب لبنان دفن خواهد شد.
استاد مصحح و پژوهشگر پر تلاش، آیة الله شیخ عزیزالله عطاردی درگذشت
شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 11:02 ق.ظ
شب گذشته، در آخرین شبهای ماه مبارک رمضان، استاد مصحح و پژوهشگر پرتلاش آیة الله شیخ عزیزالله عطاردی خبوشانی درگذشت.
استاد عطاردی، در آذر ۱۳۰۷ هجری شمسی در روستای بگلر از توابع قوچان به دنیا آمده بود و در حوزه علمیه مشهد مقدس تحصیل کرده بود. در سفرهای علمی بسیاری، گنجینه ای از تجارب علمی در کتابخانه ها و بررسی سنگ نوشته ها و کتیبه های عمارت ها و سنگ های مقابر را در افغانستان و شبه قاره هند و آسیای مرکزی به یادگار گذاشت.
مراسم تشییع پیکر استاد عطاردی، امروز شنبه، ساعت ۱۷، از مرکز فرهنگی خراسان، واقع در تهران، تجریش، دربند، سه راه جعفرآباد، به طرف امام‌زاده صالح و روز یکشنبه ساعت ۹ صبح در مشهد مقدس، از مهدیه در خیابان تهران، به سمت حرم مطهر امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود.
سایه سرو، یادنامه استاد احمد مهدوی دامغانی
شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 06:59 ق.ظ
همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت استاد احمد مهدوی دامغانی در تهران، کتاب «سایه سرو» به اهتمام میثم کرمی، از سوی انتشارات حکمت منتشر شد..
بزرگداشت استاد احمد مهدوی دامغانی برگزار می شود
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 06:02 ب.ظ
بزرگداشت مقام علمی دکتر احمد مهدوی‌ دامغانی و رونمایی از کتاب «سایه‌ی سرو» با حضور اصحاب علم، فرهنگ و اندیشه در شهر کناب برگزار می شود.
بزرگداشت مرحوم شیخ عبدالله نورانی برگزار می شود
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 05:25 ب.ظ
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به منظور پاسداشت و تجلیل از مفاخر علمی فرهنگی ایران اسلامی، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد مرحوم حاج شیخ عبدالله نورانی را در سومین سالگرد درگذشت وی برگزار می‌کند.
گزارش تصویری رونمایی از مجسمه استاد ایرج افشار در بنیاد دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 ساعت 05:40 ق.ظ
اسم رونمایی از تندیس استاد ایرج افشار روز یکشنبه ۲۸اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، در محل دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با حضور جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و فرهیختگان کشور برگزارشد.
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به منظور پاسداشت بیش از نیم قرن تلاش و کوشش صادقانه و خستگی ناپذیر در زمینۀ کتابشناسی، ایرانشناسی، تاریخ پژوهی و سند شناسی طی مراسمی از تندیس استاد ایرج افشار رونمایی کرد.
ویژه نامه علامه امینی در سفینه
یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 01:10 ق.ظ
سی و هشتمین شماره مجله سفینه، فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث، ویژه علامه امینی منتشر شد. در این شماره تعلیقات علامه آیة الله شیخ محمدرضا جعفری بر الغدیر، همچنین استدراکات محقق طباطبائی بر شهداء الفضیلة به چاپ رسیده است.
جشن نامه دکتر فتح الله مجتبایی با چند مقاله در حوزه تشیع
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 03:30 ب.ظ
جشن نامۀ دکتر فتح الله مجتبایی به کوشش دکتر علی اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی از سوی نشر هرمس به تازگی منتشر شده است.
ارجنامه علامه محقق سید عبدالعزیز طباطبائی منتشر شد
دوشنبه 9 دی 1392 ساعت 08:10 ب.ظ
در سیزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی از دو شخصیت نامدار،‌ یعنی استاد زنده‌یاد آیت‌الله سید عبدالعزیز محقق طباطبایی یزدی و نیز دکتر سید محمد دبیرسیاقی، به عنوان نسخه پژوهان برگزیده، تجلیل شد. به همین مناسبت کتابی با عنوان «ارجنامه علامه محق سید عبدالعزیز طباطبائی» منتشر شد
امین شریعت منتشر شد
شنبه 14 اردیبهشت 1392 ساعت 04:51 ب.ظ
امین شریعت، ویژه نامه رونمایی از کتاب «المقاصد العلیة» شامل مقالات و گفتگوهایی درباره این کتاب و درباره نویسده آن علامه امینی، از سوی بنیاد محقق طباطبایی منتشر شد.
انتشار کتابی تازه از علامه امینی (ره)
جمعه 25 اسفند 1391 ساعت 01:46 ب.ظ
المقاصد العلیة في المطالب السنیة، کتابی است که علامه امینی رضوان الله علیه، آن را در حدود شصت سال پیش از این نوشته و اکنون برای اولین بار منتشر شده است. این اثر در بیان تفصیلی چهار آیه از آیات قرآن کریم تألیف شده است.
دکتر علینقی منزوی درگذشت
شنبه 27 آذر 1389 ساعت 04:10 ب.ظ
دکتر علی نقی منزوی، کتابشناس و فهرستنگار نسخ خطی، فرزند ارشد مرحوم علامه شیخ آقابزرگ طهرانی، در روز سه شنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۸۹ شمسی، در سن ۸۹ سالگی در منزل خود در سعادت آباد تهران، درگذشت. وی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در شهر سامرا در عراق به دنیا آمد و در نجف و بیروت و تهران تحصیل کرد
علامه محقق آیة الله شیخ محمدرضا جعفری درگذشت
پنجشنبه 4 آذر 1389 ساعت 03:16 ب.ظ
پژوهشگر بزرگ تاریخ کلام اسلامی، علامه آیة الله شیخ محمدرضا جعفری درگذشت.
گزارش نشست «خدمات علمی و آثار محقق طباطبائی»
جمعه 8 مهر 1384 ساعت 04:22 ق.ظ
هفتم مهرماه ۱۳۸۴ هـ.ش.، دومين نشست علمی انجمن پژوهشهای نسخ خطی، با عنوان «خدمات علمی و آثار محقق طباطبايی ـ تصحيح تحقيق و فهرستنگاری نسخ خطی» در کتابخانه محقق طباطبايی در قم برگزار شد.
اين مراسم با حضور جمعی از محققان، صاحبنظران و پژوهشگران نسخ خطی و مصححان متون کهن، با هدف تجليل از مقام علمی و بررسی جايگاه ارزشمند ميراث برجای مانده از مرحوم علامه محقق استاد سيد عبدالعزيز طباطبائی يزدی برگزار گرديد.